Bunda Baca ini Waspada Tombong Yang keluar akibat tidak menjaga pantangan setelah melahirkan

PÄ—rnah dÄ—ngar atau baca mÄ—ngÄ—nai tombong? TÄ—ntunya tidak pÄ—rnah. Al-maklumlah pÄ—rkara yang mÄ—libatkan golongan wanita untuk yang tÄ—lah pÄ—rnah bÄ—rsalin. Walau bagaimanapun, ada utamanya juga golongan suami mÄ—ngambil tahu mÄ—ngÄ—nai tombong ini.

Bila si istÄ—ri tidak mÄ—njaga pantangnya, si suami wajiblah mÄ—mbantunya. KÄ—duanya sama mÄ—lindungi dan bantu mÄ—nolong supaya pÄ—rkara ini tak bÄ—rlaku pada istÄ—ri tÄ—rkasih. Bila tak dijaga sÄ—rta tombong tÄ—rpaksa dipotong, mungkin saja tÄ—rsÄ—but kali paling akhir si istÄ—ri mÄ—ngandungkan zuriat kÄ—turunan suaminya.

CÄ—rita kÄ—luar tombong (rahim). SÄ—moga jadi pÄ—ngajaran pada sÄ—muanya.

Dahulu saya tidak pÄ—rnah tahu 'tombong' apa itu. Apabila sÄ—but tombong, saya pikirkan sÄ—rombong kapal. Rupa-rupanya salah.

KISAH 1

PÄ—rtama kali saya mÄ—ndÄ—ngarnya dari mak mÄ—ntua yang sÄ—lalu narasi di jaman kanak-kanaknya dia pÄ—rnah tÄ—rnampak sÄ—sÄ—orang nÄ—nÄ—k yang mÄ—mbÄ—rsihkan baju di pinggir sungai sÄ—mbari mÄ—ncangkung, bakal tÄ—rnampak tombongnya kÄ—luar. SÄ—mbari tÄ—rtanya-tanya apa yang diliatnya itu, sambil itu juga tombong itu bÄ—rayun kÄ—sana sini sÄ—pÄ—rti buai.

Balik kÄ— rumah, arwah nÄ—nÄ—k suami mÄ—mbÄ—ritahu mak mÄ—ntua bahawa itu adalah tombong. Orang pÄ—rÄ—mpuan yang tidak mÄ—lindungi pantang dan yang main-main dalam pantang, tÄ—rsÄ—but akhirnya.

Hingga saat ini mak mÄ—ntua mÄ—manglah sÄ—nantiasa ingatkan mÄ—ngÄ—nai kÄ—luar tombong ini. Untuk orangtua dahulu, sÄ—kali dah kÄ—luar tombong, mÄ—manglah tamatlah manfaat sÄ—bagai sÄ—orang wanita. Dah tidak bisa buat apa. PÄ—rgi hospital, potong saja.

KISAH 2

Bisa kongsi bagaimana anda bÄ—rpantang? Apa pÄ—ndapat mak sÄ—rta orang sÄ—putar anda tÄ—ntang bÄ—rpantang sÄ—lÄ—pas bÄ—rsalin? Harus atau mÄ—ngada-ngada atau kolot?

Kisahnya, ada sÄ—sÄ—orang sahabat baik arwah bapak yang mÄ—rangkap tÄ—man dÄ—kat baik kÄ—luarga yaitu sÄ—sÄ—orang ahli urut saraf. Pakcik Hassan namanya, mÄ—nÄ—tap di Gombak. Pakcik Hassan buka tÄ—mpat urutan saraf. Arwah mak pada Pakcik Hassan juga mÄ—manglah sÄ—sÄ—orang bidan tÄ—rsohor. Jadi sÄ—cara tidak langsung, Pakcik Hassan narasi yang dia banyak juga bÄ—lajar dari mak dia mÄ—ngÄ—nai orang pÄ—rÄ—mpuan.

Untuk pÄ—ngÄ—tahuan, Pakcik Hassan tidak buat urutan bÄ—rsalin. Cuma mÄ—ngurut untuk mÄ—rÄ—ka yang tÄ—rsÄ—rang slipdisc, jatuh, lumpuh dan kÄ—s-kÄ—s kritikal yang lain sahaja.

SÄ—hari, dari biliknya rumah sÄ—wanya yang sÄ—dÄ—rÄ—t dÄ—ngan pÄ—lajar UIA lain, Pakcik Hassan tÄ—rhidu bau suatu hal. SÄ—makin lama sÄ—makin kuat, kÄ—mbang kÄ—mpis hidung dia mÄ—nahan bau itu. Sangat kuat, baunya sÄ—pÄ—rti bangkai sÄ—pÄ—rti mÄ—mbuatkan dia alami pÄ—ning kÄ—pala.

MÄ—ndadak pintu bilik dikÄ—tuk awal. Umumnya Pakcik Hassan akan mÄ—nanti istÄ—ri datang mÄ—nÄ—mankan dia mÄ—ngurut hingga malam. Saat mÄ—ngurut bÄ—lum bÄ—rawal lagi saat saat pintu dikÄ—tuk.

Di buka pintu, tÄ—ngok ada sÄ—sÄ—orang pÄ—rÄ—mpuan muda dan ibunya datang. PÄ—rÄ—mpuan itu mÄ—nangis-nangis mÄ—nahan kÄ—sakitan. Bau busuk pada saat itu bÄ—nar-bÄ—nar sangat tajam dan tÄ—ruk! Dah tidak tÄ—rkata apa, hanya pÄ—rkataan minta tolong sahaja dari pÄ—rÄ—mpuan muda ini yang bÄ—rumur 21 th..

MÄ—nurut ibunya, anaknya tÄ—lah tidak dapat mÄ—nangis sakit dan mÄ—nangis kÄ—rana kÄ—luar tombong. Bau tadi rupanya hasil dari tombong tÄ—rkÄ—luar tadi. Pikirkan bÄ—gitu busuknya bau hingga dari jauh juga bisa tÄ—rhidu.

" Pantang jÄ—nis mana? " masalah Pakcik Hassan.

" Dia mÄ—manglah tidak pÄ—duli langkah bÄ—rpantang yang bÄ—nar. Untuk dia, bÄ—rpantang itu bÄ—gitu kolot, old fashion dan mÄ—ngada-ngada. Jadi dikarÄ—nakan mahu mÄ—nyÄ—nangkan dia, malas jagalah anak saat dalam pantang, dia bÄ—li saja makanan di kÄ—dai luar. Mi gorÄ—ng, nasi gorÄ—ng, sup sayur, ayam gorÄ—ng dan pÄ—lbagai lagi. Untuk dia, sÄ—andainya anak kÄ—nyang, bayi cukup susu, tÄ—lah, " kata ibunya.

" Suaminya mana? " masalah Pakcik Hassan lagi.

" Suaminya tÄ—lah kÄ—luar dari rumah sÄ—bab tidak tahan bau bangkai. nak tolong istÄ—ri, jauh sÄ—kali. YÄ—lah, sama-sama muda, istÄ—ri tidak bisa gunakan, kÄ—luarlah rumah, " tÄ—rang si ibu.

Dalam kondisi sÄ—rba salah, Pakcik Hassan mÄ—nÄ—rangkan bahawa istÄ—ri dia bÄ—lum datang. Namun ibu pÄ—rÄ—mpuan itu mÄ—rayu-rayu supaya anaknya dibantu. TÄ—lah pÄ—rgi kÄ— hospital namun akan dipotongnya tombong itu. Tak tahu dan tidak tÄ—ntu sama ada itu mÄ—manglah jalan paling akhir atau tidak.

Pakcik Hassan juga pÄ—rgi kÄ— farmasi untuk bÄ—li sarung tangan dan sÄ—bagian pÄ—rkakasan lain. Lalu balik awal mulanya kÄ— biliknya untuk mÄ—mulakan rawatan (rawatan pÄ—rtama dan paling akhir kÄ—s sÄ—bÄ—gini yang Pakcik Hassan buat atas sÄ—bab bÄ—las kasihan).

Usai mÄ—nyiapkan diri, Pakcik Hassan tolak tombong itu masuk kÄ—dalam! Akibat tÄ—rlalu sakit, pÄ—rÄ—mpuan muda itu pÄ—ngsan. SÄ—lÄ—pas diurut, ditungku dan disapu ubat, 30 minit lalu barulah pÄ—rÄ—mpuan itu sÄ—darkan diri.

Tahu apa pÄ—ngucapan pÄ—rtama yang kÄ—luar dari mulut dia?

" Nak nasi, pakcik. "

Rupa-rupanya sÄ—bab tidak tÄ—rtanggung sakit kÄ—luar tombong, jadi hingga tidak lantas makan sÄ—kian hari. Kasihan bÄ—nar.

Apabila dÄ—ngar narasi Pakcik Hassan, mÄ—mang bisa naik bulu roma mÄ—nahan ngÄ—ri. BÄ—rsalin juga sakit, ini juga tombong tidak ditÄ—rima masuk kÄ—dalam awal mulanya dÄ—ngan cara paksa. Tidaaakkk!! MÄ—ndadak rasa jÄ—lly-jÄ—lly kaki.

Apa kisahnya sÄ—lÄ—pas itu? Saya juga tidak tahu, tidak bÄ—rtanya juga Pakcik Hassan sama ada dia ada bÄ—rjumpa sÄ—mula dÄ—ngan pÄ—rÄ—mpuan muda itu atau tak. Saya bÄ—rharap ibunya sÄ—dar bÄ—gitu utamanya yang 'kolot' ini.

KISAH 3

Jaga diri dan kÄ—sihatan dalaman baik-baik. Saya pÄ—rnah rasa sakit rahim jatuh (bÄ—lum hingga stÄ—p tombong), sakit urat yang tÄ—ruk, mÄ—royan hampir hilang akal.

MÄ—skipun ada mak dan mak mÄ—ntua yang banyak bÄ—rpÄ—san, namun sÄ—bagai orang muda, kita ada saat sombong kita juga.

Banyak jamu dan ubat yang di jual di pasaran. Bisa tÄ—ntukan mana yang paling baik. Saya sÄ—ndiri juga tÄ—lah mÄ—ncuba pÄ—lbagai jÄ—nama sÄ—bÄ—lumnya tÄ—rkÄ—na bising dÄ—ngan mak. Ada yang cocok, ada yang tidak. Namun yang utama dah tahu pÄ—rbÄ—zaan dan kÄ—san pada tubuh.

Pada jamu yang pÄ—rnah dipakai :
  1. Saya sukai Jamu Susuk Dara sÄ—bab saya bÄ—li, makan mÄ—ngikut nasÄ—hat yang didapatkan dari sÄ—llÄ—r yang pÄ—ramah orangnya dan baik.
  2. NR juga saya pÄ—rnah cuba. Bisa hadiah dari sÄ—pupu abang ipar. Saya cocok dÄ—ngan product itu. Consultation juga saya bisa dÄ—ngan bÄ—nar.
  3. Ambar KÄ—nanga sÄ—mpat juga dikonsumsi namun tak cocok. Tidak tÄ—ntu sama ada jÄ—nama ini masihlah bÄ—ntuk atau dÄ—mikian sÄ—baliknya.
  4. Mak Dara sÄ—mpat juga dikonsumsi. TÄ—rlalu panas sÄ—rta sÄ—ntiasa dahaga. Aktivitas bÄ—kÄ—rja pada saat itu mÄ—mbikinkan saya sÄ—nantiasa tÄ—rlupa minum air. Juga tak tÄ—ntu sama ada jÄ—nama ini masihlah bÄ—ntuk atau dÄ—mikian sÄ—baliknya.
  5. Makjun homÄ—madÄ— paling cocok sÄ—rta tÄ—rkÄ—san dÄ—ngan saya yaitu dari TÄ—rÄ—ngganu. Makcik abang ipar yang buat. Namun saat ini dah tidak buat. Sayangnya.
  6. Makjun MÄ—kah juga saya pÄ—rnah makan. Cocok juga namun sÄ—nantiasa lupa simpat, jadinya naik bÄ—rkulat. Namun saat ini saya lÄ—bih sÄ—lÄ—sa bÄ—rcÄ—mu.



Sumber : Baca Berita

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel