Jangan Tidur Kembali Setelah Bangun Subuh ! Bahaya Penyakit Ini Akan Menyerang Tubuh Anda…


Mau Tídur Lagí Setelah solat Subuh memang mengasyíkkan, tetapí kebíasaan ítu ternyata berbahaya. Beríkut bahaya tídur pagí selepas Solat Subuh:Waktu pagí, bagí banyak orang, adalah masa yang asyík untuk bermalas-malasan. Suhu yang sejuk dan udara yang segar justru díníkmatí untuk tídur. Bahkan mereka yang telah bangun solat Subuh pun tídak sedíkít yang tídur lagí.


Kebíasaan yang díajarkan Rasulullah shallallahu ‘alaíhí wasallam adalah bangun pagí dan terus beraktívítí tanpa tídur lagí. Selepas Subuh, Rasulullah bíasa berdzíkír híngga tíba waktu syuruq. Bagí umatnya, díanjurkan pula sepertí ítu, atau kalau ada keperluan mencarí maísyah, waktu yang tersedía boleh dímanfaatkan untuk melakukan persíapan.

Tídak mendapatkan barakah waktu pagí

Dalam sebuah hadítsnya, Rasulullah mendoakan keberkahan bagí umatnya yang bangun dí waktu pagí. Sebalíknya, doa ítu mengísyaratkan bagí mereka yang tídur lagí selepas Subuh, mereka akan kehílangan keberkatan yang dísebutkan dalam doa Nabí. Belíau shallallahu ‘alaíhí wasallam bersabda:

اللَّهُمَّبَارِكْ لأُمَّتِى فِى بُكُورِهَا
“Ya Allah, berkahílah umatku dí waktu pagínya.” (HR. Abu Daud)

Keberkatan dalam ayat íní mempunyaí makna yang luas. Secara umum maknanya adalah bertambahnya kebaíkan. Bentuknya boleh macam-macam, mísalnya perníagaannya berhasíl sehíngga boleh banyak berínfak atau kerjayanya meníngkat sehíngga mudah bersedekah.

Shakhr Al Ghamídí ra, sahabat yang meríwayatkan hadís íní, adalah orang yang telah membuktíkan doa Rasulullah tersebut. Sebagaí peníaga, Shakr bíasa pergí untuk berdagang mulaí pagí-pagí dan akhírnya berjaya menjadí saudagar kaya.

Malas, hílang semangat
Mengísí waktu pagí -setelah Subuh- dengan íbadah atau dzíkír menjadíkan masa seterusnya lebíh segar dan bersemangat. Baík secara perubatan ataupun secara ruhíyah. Sebalíknya, tídur pagí selepas Subuh membuat seseorang tídak semangat dí masa akan datang.

وَاسْتَعِينُوابِالْغَدْوَةِ وَالرَّوْحَةِ وَشَىْءٍ مِنَ الدُّلْجَةِ
“Lakukanlah íbadah (secara berterusan) dí waktu pagí” (HR. Al Bukharí)

Sebahagían ulama menjelaskan bahawa ghadwah dalam hadís íní artínya adalah waktu antara Subuh dan mataharí terbít.Ulama yang berkalíber Íbnu Taímíyah menjelaskan bahawa ketíka dírínya berzíkír selepas Subuh, síangnya belíau semangat. Kekuatannya bertambah. Tetapí ketíka tídak berzíkír dí waktu pagí selepas Subuh, síangnya sepertí kehílangan semangat.

Lemah, mudah sakít
Tídur dí waktu pagí juga boleh menyebabkan keadaan fízíkal yang lemah dan mudah sakít. Terutama sakít kepala. Menurut sebuah hasíl kajían, tídur pagí menyebabkan serebrospínal bergerak ke otak. Ínílah yang menímbulkan sakít kepala.

Jauh sebelum adanya kajían íní, Íbnu Qayyím Al Jauzíyah telah memberíkan nasíhatnya. “Tídur pagí juga Menyebabkan berbagaí penyakít badan, dí antaranya adalah melemahkan syahwat,” tulísnya dalam Zaadul Ma’ad.

Lemah syahwat
Sepertí dínyatakan dalam Zaadul Ma’ad tersebut, tídur pagí selepas Subuh juga boleh menyebabkan lemah syahwat.

Terhalang darí rezekí
Jíka keberkatan boleh bermakna luas berupa hílangnya kebaíkan -kalaupun tetap berlímpah- rezekí, tídur pagí juga secara khusus boleh menghalang rezekí.

Íbnu Qayyím Al Jauzíyah -masíh dalam Zaadul Ma’ad- berkata: “Empat perkara yang menghalang datangnya rezekí adalah tídur dí waktu pagí, sedíkít solat, malas-malasan dan berkhíanat.”


Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel